Followers

Friday, May 25, 2012

bila belajar tinggi-tinggi,bila sudah pandai tak nak duk jauh

ada satu malam...aku rasa aku sedang berborak-borak dengan kawan.rasanya la...ntah,dah lupa laa...
hm..tak kisah la yang penting memang aku rasa aku ada bercakap tentang ini...

"tiba-tiba rasa ingat kat orang tua kat umah. abang-abang semua duk jauh.pe la mak abah tengah buat masa ni. sihat ke tak.nak call pun, dah lewat malam.mesti dah tidur.maklum..berdua je kat umah tu.tiada anak-anak.apatah lagi cucu untuk dilayankan. kesian plak kat mak abah, mesti dorang sunyi..semoga sihat-sihat saja mak abah kat umah tu....

tak sabarnya nak balik.nak jenguk mak abah..mesti dorang gembira bila anak-anak balik ni.

rasa cam rugi je bila belajar tinggi-tinggi...tapi tak leh nak jaga mak abah dikala dorang menghitung usia senja nie. lagi tinggi aku belajar, rasa lagi jauh aku kena pergi tinggalkan mak abah. memang la, duit sentiasa diberi tiap bulan tapi tak sama dengan kita jaga mereka setiap masa. aku tahu mereka bukan harapkan sangat duit yang diberi setiap bulan tapi mereka tentu lebih suka jika anak-anak mereka ada depan mata. mereka lebih gembira jika anak-anak pula berikan perhatian pada mereka..

merenung sejenak....
tiada sorang pun mak atau abah yang mahu anaknya tidak pandai. semua mahu anaknya pandai-pandai dan belajar tinggi-tinggi. tapi buat apalah pandai, buat apalah berpangkat jika kasih untuk mak abah tidak dapat dicurahkan sepenuhnya sebagaimana mereka curahkan untuk kita masa kecil dulu.


jika dilihat, kebanyakkannya anak-anak yang tidak belajar tinggi mesti ada kat kampung. dan tidak lain tidak bukan yang ni la yang boleh tolong jagakan mak abah. yang pandai-pandai lak sah-sah la di negeri/negara lain mencari kerja/belajar. mungkin walau tak semua."










p/s: hmmm...sesaje meluah pendapat.gabungan beberapa kisah. ^_^.
p/s: tak pe lah mak abah, hanya doa yang mampu aku titipkan untuk kalian setiap masa.aku duk jauh
p/s: tak sabar nak balik even flight delay hari ni.huhuhuhuhu

9 comments:

Tukang Karut said...

mak ayah mana yang tak nak tengok anak pandai kan kan kan... setuju tu...

delarocha said...

dah pandai, dah dapat keje best2, mulalah sibuk sampai nak jenguk mak ayah kat kampung pun xde masa.


ish ish ish

Uncle Jonni said...

sesibuk mana pun... kena cuba cari masa utk balik... kan? huhuhuhu

emieysandra said...

insyaAllah am dkt ng demo nnti.

p/s : itu r, flight delay pulek, eh..tiket i ade ng u kan..hek33 :P

caliph shuriken said...

owh, skrg dok kt oversea ka? huh...

fuad ansari said...

when u got something, u might lost something..

iyelah.. sian kat depa.. dan tidak mustahil perkara yg sama akan berlaku kat kita bila kita tua nanti.. hmmm...

mungkin masa tu kita rasa, lebih baiknya bila ada anak ramai.. boleh silih ganti balik kampung tiap2 minggu...

khaifaiz said...

kenalah beringat semasa masih ada

anamizu kaito said...

betoi. mcm cik ana skg ni alhmdulillah dpt keja dlm felda sndiri.. bleh dduk dgn mak abah sndri.. smbil keja, bleh jaga depa sama..alhmdulillah :)





luv,
cik ana

Iffah Afeefah said...

sape xnk ank bjaya

dorg tersepit sbnrnye

nk duk dkt n blaja tggi2