Followers

Thursday, December 15, 2011

kucing kidal




tahukah anda?
kucing pun ada yang kidal? lebih banyak kucing jantan yang kidal daripada betina. ini dapat dibuktikan oleh peneliti dari Irlandia Utara. mereka telah membuat kajian terhadap 21 ekor kucing jantan dan 21 ekor kucing betina dengan menguji untuk melakukan sesuatu dengan kaki depan. 
kucing boleh memilih sendiri menggunakan kaki depan kiri atau kanan.

makin sukar untuk mencapai sesuatu yang dituju, makin banyak kucing jantan menggunakan kaki kirinya dan makin banyak kucing betina menggunakan kaki kanannya.







p/s: hmm...sejak bercuti ni banyak sangat orang buang kucing kat umah ni. sambil-sambil cuba nak bagi makan, sambil-sambil tu la buat eksperimen jugak

14 comments:

dill said...

oh! nak buat eksperimen la pasni

dill.

Gen2Merah said...

oooo, macam tu ya,.. baru plak tahu ni.. patut lah saya selalu kena cakar kucing saya pakai tangan kidalnya... ehehehe
Thanx sharing

Hanis MY said...

wahh baru tahu pasal ni... kawaii plak...

Anum said...

good info
anum baru tahu

Tukang Karut said...

owh... huhu... baru tau ni...

zati embong said...

hihi,ala kucing jat jauh,nk buat gak.hihi

Afida Anuar said...

PS: kalau tak tau nak beza jantan betina camne nk buat kajian? hehe;)

~SaL IjOu~ said...

x penah perasan plak..hehe~

a.samad jaafar said...

tak pernah terfikir tentang ini.. kucing je ada berbelas ekor kat rumah ni.. tapi pengetahuan tentang kucing zero.. hihihi..

lama jugak menghilang ye..

fuad ansari said...

kucing kidal takpe lagi...

orang muslim kalau kidal macamana pun, mkn tetap kena guna tgn kanan..

p/s: kidal.. kiri dari lahir.. (",)

Titisan Hujan said...

dill
buat jgn xbuat. ^^,

Gen2Merah
ni pn terbaca dlm kelab pencinta kucing.sbb TH pn pencinta kucing.ehehee

Hanis MY
sm2 kt sebarkan.tol x??ehehe

Anum
sharing is caring.rite??

Titisan Hujan said...

Tukang Karut
t leh la gtau kt wife tu..hikhik

zati embong
hmm..kena blik la cmtu

Afida Anuar
xyh bt kajian..meh cni nk gtau.keh keh keh

~SaL IjOu~
maklum la kdg2 perkara luarbiasa kt hnya anggap biasa

Titisan Hujan said...

a.samad jaafar
hahahah..pe la.kena peka ni.FOKUS!!
hmm..menghilang.rindu ker??

fuad ansari
btol2..
haa...leh msuk team kidal ni.TH pn kidal

Republic said...

ntah tak tau la pulak...