Followers

Saturday, December 24, 2011

::dirisik lagi::

rasa cam dah lama aku tak makan bersama keluarga...biasa makan sendiri je. tapi masa yang dinikmati sekejap sahaja bila ada tetamu datang rumah.

hm..xpe. tetamu yang datang maknanya membawa rezeki pada kita. kan kan ^^,.mak abah cepat-cepat pergi melayan tetamu yang hadir. dan aku tugasnya seperti biasa kena la siapkan apa yang patut tuk tetamu yang datang.

yang datang tu pun aku kenal..jiran kampung sebelah je pun.tak terlintas pape pun kat kepala aku dengan kehadiran mereka.

masa terus berlalu..aku berada di dapur..tung tang sini tung tang sana mengemas pe yang patot.tak lama lepas tu mereka dan keluarga mereka mahu pulang. aku keluar la kejap. yela nak kena salam peluk cium dengan makcik yang datang tu dulu. nanti tak beradab plak kalo tak buat.

"hmm..tak pe lah. nak wat camne.tak da rezeki datang hari ni."
kata pakcik itu lalu menyalami abah...
then dorang bla bla bla bla

aku???

aikk..semacam je aku dengar.aku bermonolog sendirian
lalu jantung da mula dup dap dup dap berlagu tanpa irama yang tak sedap didengar.

setelah keberangkatan pulang tetamu, dengan slumber abah cakap "datang merisik lagi.."



 ** ** **

ni ntah kali ke berapa mak abah terpaksa menolak hajat mereka-mereka yang datang. rasa kesian plak kat mak abah bila terpaksa menolak hajat yang datang. rasa tak sampai hati. tapi nak wat camne. hati ini dah tertutup untuk menerima pinangan orang.

15 comments:

blog-tips-kurus said...

wahhh!! wei shenme??? :-)

Pembunuh Tanpa Bayang said...

faham apa yang di rasa...
tapi kamu bertuah mampu menolak.

aku?

entah...

delarocha said...

ramai yg berminat ya

liyana said...

hmm..npe bgitu kak?

Afida Anuar said...

jual mahal eh..;)

a.samad jaafar said...

ngape begitu dik..???

emieysandra said...

ehehe..tutup sudaa :P

Tukang Karut said...

nak tunggu aku datang ke?

Waqheh said...

selagi bukan gua yg datang lu tolak sekerasnya...ok

fuad ansari said...

erm.... tertanya2 jugak.. kenapa ditolak akan risikan?? (",)

sian hati tu kalau tertutup je.. hilang kunci kot.. (",)

zati embong said...

semoga pintu hati kamu akan terbuka.

Titisan Hujan said...

blog-tips-kurus
pe mksud tu??xpaham.eheheh

pembunuh tanpa bayang
menolak bersebab

delarocha
tidak ramai juga

liyana
one day u will knoe my dear.eheheh

Titisan Hujan said...

afida anuar
bkn cmtu kak

a.samad jaafar
bln dpn bru cgehita erk

emieysandra
pssstt....keep secret.keh keh keh

dill said...

pergh!

dill.

Titisan Hujan said...

TK
tggu btol2 kang bru tau

fuad ansari
kunci da jmpe ni...

zati embong
insyallah..tme kasih kak

dill
nape dill??