Followers

Saturday, May 14, 2011

::hanya kita tahu diri kita camne::

rentetan integriti adalah soal hati

atas komen incik delarocha, aku merajinkan diri untuk buat entry malam ni.even mood sebenarnya nak menulis pasal ceramah lepas maghrib tadi.weee~~~
xpe2..sal ceramah tu esop-esop lah....kalo rajin. (pliss la TH..rajinkan diri anda)

bagi student cam aku la kan...kalo masalah integriti yang sering dialami ialah....memang xdak mende len lah. isu paling besar ialah PLAGIARISME..tau tak ape tu??

ala...dalam erti kata lain ialah COPY PASTE...hadoii..mmg mn2 je, yg ni dh jadi perkara biasa. dat's y la ramai student yg kunun da apply futher stdy ke oberC xdpt...sebabnya COPY n PASTE...sayangkan.

selain copy paste ialah masalah moral.
terkini yg sng kt nk tgk ialah mslh bunuh diri dengan ajaran sesat. yang ni aku mmg xdpt nk komen lebih2 la.snd tau laa mn tmpt utama kt sbg umat ISLAM.
sal integriti bagi stdnt ni byk cam pengurusan kewangan, jenayah, perpaduan n so on.

kite tgk bpe duit ade dlm nih

ni nk bg ranking bg tahap integriti "Apa yang anda akan lakukan sekiranya menemui dompet?"

pilihan 1
memulangkan dompet dan duit di dalamnya
1. Australia      91%
2. Canada       90%
3. Filipina        86%
4. Malaysia     75%
5. China          58%
6. India           57%
7. Rusia          49%

yeahhhh...rakyat Malaysia di rank 4. kire ok la tu kn. tapi kalo dpt rank 1 mmg terBAIK lah...so, moga2 kita terus memupuk sikap integriti supaya negara terus aman. insyallah....sayangnye aku pada tanah air ini


mamat ensem cmni kena la ade integriti..ngeh3

kita tgk plak 

pilihan 2
membiarkan dompet tersebut
1. India
2. Rusia
3.?
4.?
5.?
6.?
7. Malaysia

kikiki..yg ni aku xsmpat salin. kalo xsilap Malaysia di rank ke 7 la. yg ni mmg xsempat.tetibe laju plak penceramah. (-_-!!)
sampaikan % pun xdan nk tulis aihhh...


kalo korang nak tau...kerajaan kite jugak menghabiskan sebanyak 25j bagi kempen Budi Bahasa. tengok punye la banyak berhabis. pe...... susah sangat ke nak berbudi bahasa? especeli org Melayu. bukan ke kita ni terkenal dengan kayanya budi bahasa???

tu pasal la ''we all need" HUBUNGAN MANUSIA-MANUSIA

"manusia yang dekat dengan Tuhannya memiliki kemanusiaan sebenarnya manakala manusia yang jauh daripada Tuhannya tidak mempunyai kemanusiaan sebenar"
ade kaitan ke x ni??

sebelum menamatkan perkongsian pada kali ini *lepas ni xtau la nak smbung lagi ke x.tengok keadaan =)
nak tanya..rasa-rasa korang sape la orang yang paling dipercayai dan tidak boleh dipercayai kt Malaysia ni???

12 comments:

ZORA said...

krenye integriti 2 penting untuk mmbina sahhsiah dri la kan??

fuad ansari said...

"nak tanya..rasa-rasa korang sape la orang yang paling dipercayai dan tidak boleh dipercayai kt Malaysia ni???"

Tak mampu nak bagitau nama cumanya saya rasa....

Orang yang paling dipercayai adalah orang yang paling taat dan paling tinggi takwanya kepada Allah..

Orang yang paling tidak dipercayai?? erm.. mari kita bersangka baik kepada orang lain.. (",)

blog-tips-kurus said...

purese i prnh hilang. syukur semua kad ade kecuali beberapa notes je hilang. takpelaa... :-)

liyana said...

manusia yang dekat dengan Tuhannya memiliki kemanusiaan sebenarnya manakala manusia yang jauh daripada Tuhannya tidak mempunyai kemanusiaan sebenar"..suke ayat tu..huhu..
kite jer taw diri kita cmnekn..

ghost writer said...

aku cuma dapat melihat betapa masih ada kejujuran dalam diri orang malaysia...

integriti ialah kejujuran.

delarocha said...

integriti bagi saya bergantung kepada situasi

jika jumpa dompet, mungkin org yg jumpa itu akan memulangkannya jika duit bukanlah satu isu besar dalam hidup mereka.

jika berlaku masalah besar di tempat kerja dan disebabkan oleh seseorang. Adakah seseorang itu akan mengaku jika pengakuannya hanya akan membawa malapetaka pada diri sendiri?

kesimpulannya, tepuk dada tanya iman :-)

Titisan Hujan said...

blog-tips-kurus

owh..blom pernah.tp kalo tertinggal tu penah.kt stesen bas plak tu,

nasib tak terlihat oleh sesape..terlindung dibwah tisu

Titisan Hujan said...

liyana

ye btol hny diri snd je tau

Titisan Hujan said...

ghost writer

moga integriti tu terus ade dlm rkyat mesia

Titisan Hujan said...

delarocha

begitulah pentingnya integriti dlm diri even malapetaka yg melanda.

bak kata ghost writer
integriti ialah kejujuran

zora said...

pnting gak integriti 2 kan..:)

Titisan Hujan said...

hohoho..penting2

integriti adalah diri kita
sama ada nk jd baik ataupun sebaliknya