Followers

Tuesday, January 21, 2014

KELEBIHAN SEMUT DI DALAM RUMAH... JANGAN BUNUH SEMUT!


Kalau nampak semut banyak-banyak dalam rumah seperti yang pernah dipesan oleh nabi kita junjungan rasullah dulu kita ucaplah "Assalamualaikum rakyat Nabi Sulaiman a.s.. "Ini rumahku, Aku mahukan kebersihan, Kamu adalah makhluk Allah s.w.t. yg sentiasa berzikir kepadaNya.. Jika kamu mahu membuat sarang untuk meneruskan hidup kamu, kamu hiduplah di luar rumahku yg berdekatan dengan rumahku agar kamu selamat".. Jika kita tak suka semut-semut berada di dalam rumah, kita jangan sembur ridsect/ sheildtox/bakar semut-semut tu. Kita tegur mereka dengan bagi Salam ke atas Nabi Sulaiman a.s. sebab semut-semut ni adalah rakyat Nabi Sulaiman a.s. semut-semut ni juga serangga yg sentiasa berzikir kepada Allah s.w.t. sepanjang masa. Kisah semut ni pun ada di dalam Al-Quran. 

 alhamdulillah setakat ni aku memang tak suka nak bunuh binatang2 ni melainkan satu spesies ni
NYAMUK
tu je...lau yang lain kalau tak sengaja memang aku tak saja-saja penyet ke ape.aku jenis cepat kesian.kalau semut ni siap bagi makan lagi. especeli kalau duk kat meja stdy.bila tgk dorg duk merayap je aku bagi la biskut ke ape. lepas tu siap pesan nanti tak nak jalan-jalan kat atas meja.sila p tempat yang lebih selamat.takut terpenyet t.

bila tengok sesungut dorg dk gerak2 aku syak dorg paham la apa yang aku pesan tu...tapi memang menjadi pun.aku dah buat sejak kt kolej lagi.menjadi.lepas tu memang nampak dorg dk main jauh-jauh la sikit dari aku.
lipan yang ada kat bilik air pun aku biar je...bagi pesanan sekerat dua insyallah, aku yakin nanti lipan tu blah la.tu yang bila mak aku tau ada lipan dalam bilik air  tapi aku biar...konfom kena marah.dia kata bahaya.
tapi aku selamba je...tapi lau ada anak-anak buah kt umah aku buang la lipan tu jauh-jauh.takut p sengat si kecik yang p mandi.saja la kan....

heee..tetibe rasa rindu nk cakap dengan hamster yang kena tinggal kat kampung.en somi je la yg dk jaga si bulus-bulus tu sume skg.

7 comments:

Khai faiz said...

terima kasih... dapat ilmu hari ni

Bilal157 said...

Silahkan singgah di WEB kita kakak :-)
buat anak-anak kakak yang mau belajar

https://play.google.com/store/apps/developer?id=Kastari+Sentra+Media.+PT

Pembunuh Tanpa Byang said...

masing-masing punya pandangan tersendiri berkenaan ini.

BungaTulip said...

Perkongsian ilmu yang memberi manfaat..

Muhammad Taufiq said...

Hye, saya suka baca blog awak, baru-baru ni saya ada buat blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

shameel Iskandar said...

Terima kasih atas info yg berguna. Zalimnya sy selama ini kerana sering ridsect semut dlm rumah.

Bitt (doubeIS) said...

wahh kamu sungguh baik hati