Followers

Sunday, January 8, 2012

dia seorang yang kuat

Seorang doktor meluru masuk ke ruang hospital dalam keadaan tergesa-gesa selepas mendapat panggilan kecemasan dari pihak hospital..
dia menukar pakaian dan terus meluru ke blok pembedahan..
dia mendapati ayah kepada budak yang berada dalam bilik pembedahan sedang berdiri menunggunya..
apabila si ayah melihat doktor itu, dia terus berteriak..
"kenapa kamu ambil masa yg lama utk datang..??kamu tahu ...x anak saya dalam bahaya sekarang nie..??kamu x ada rasa bertanggungjawab ke..??"

doktor tersebut tersenyum dan berkata :
" sy minta maaf, saya berada di luar hospital & sy datang sepantas yg mungkin selepas mendapat panggilan kecemasan tu..dan sekarang, saya harap anda bertenang..jadi, saya dapat buat kerja saya.."

"bertenang kamu kata..?! kalau anak kamu berada dalam bilik 2 skrang nie, bolehkah kamu bertenang..??kalau anak kamu mati sekarang nie apa yg kamu buat..??kata si ayah dgn marah..

si doktor tersenyum lagi & berkata :

" saya akan kata bahawa Allah telah berfirman dlm kitab-Nya yg suci " drp Allah kita dtg dan kepada-Nya kita kembali"..doktor x mampu utk memanjangkan hayat seseorang..Insya-Allah kami akan cuba yg terbaik utk anak kamu.."

"memberi nasihat bila kita x mengalaminya memang senang..!" gumam si ayah..

pembedahan tu mengambil masa beberapa jam..x lama kemudian, si doktor keluar dgn gembira..

"alhamdulillah..anak anda selamat..!" dia terus berjalan tanpa menghiraukan si ayah "kalau kamu ada sebarang soalan..kamu boleh tanya jururawat..!"

"kenapa doktor tu sombong sangat..?! x boleh ke dia tunggu beberapa minit supaya saya dpt tnya beberapa soalan tentang anak saya..?!"komen si ayah selepas melihat jururawat..

jururawat itu berkata sambil air mata mengalir di pipinya : "anaknya meninggal dunia semalam dlm kemalangan jln raya..dia berada dlm upacara pengebumiaan anaknya ketika kami menghubunginya utk pembedahan anak encik..dan sekarang dia telahpun menyelamatkan nyawa anak encik, dia tergesa-gesa utk menghabiskan upacara pengebumiaan anaknya.."

Moral : Never judge anyone..... because you never know how their life is & what they're going through...






 

16 comments:

zati embong said...

tersentuh~

delarocha said...

jangan terlalu cepat menilai kan

sea_lavender said...

terbaca post ini d fb kawan~~
kte ini mdh sgt menilai org tanpa thu sbnrnya..bersangka baik, itu adalh trbaik dlm kehidupan..

sea_lavender said...

terbaca post ini d fb kawan~~
kte ini mdh sgt menilai org tanpa thu sbnrnya..bersangka baik, itu adalh trbaik dlm kehidupan..

sis92 said...

semoga jadi iktibar pada semua

think before u speak :)

El-Janna said...

erkk mcm tu rupanya..:) kesian doktor tu..

Waqheh said...

gua rasa sedikit muhasabah diri. tapi nak tanya kenapa kat moral tu bahasa ingris...keh3

Afida Anuar said...

Walaupun orang tu nampak senang, tapi kita tak tahu apa yang dia sedang hadapi...noted!

ORLANDO AHMAD said...

manusia ni payah nak memahami, pikir diri sendiri je

Pn. Sheila said...

kita selalu fikir perasaan kita dari perasaan org lain... erm...

Ayu Azuri said...

*wink

Doktor tu dah sampai tahap ketiga dalam tahap ukhwahnya . . . tahap yang paling sukar untuk dicapai oleh semua orang . . hm . .

Toink toink toink ^_^

c'axoera said...

hrmmm siapa kita nak judge kan >_<


http://ch000tz.blogspot.com/2012/01/errrrrkkterover-tweeets-lah-pulak-hehe.html

fuad ansari said...

tersentuh jugak bila membacanya..

ye lah kan, tak semua orang mengalami nasib yang sama...

sebagaimana, apabila kita lihat diri kita susah, tetapi sebenarnya ada orang yg lebih susah..

*SiRibenMerah said...

ok.. shahdu! bak tisu.. sob sob sobbbb~

aQimie Ceplos said...

agak sedih sikit la bro :) heh heh heh

Tuan Cimot said...

yup..jgn tuduh bnda yg xthu..huhu..